Proprius

Google AdWords priser

Sådan beslutter Google priser på Adwords

Marketing gennem Google er noget, alle virksomheder bør kigge på. Uanset om I er en virksomhed, der sælger biler, klipper folks hår eller yder retshjælp. Pointen er nemlig, at der er et helt marked inden for jeres felt og branche, som I skal konkurrere på. Det gælder både i den virkelige verden, men det gælder i stigende grad også online på Googles søgeresultater. Og ofte er det ikke nok bare at have en god hjemmeside, som Google rangerer højt i sine organiske søgeresultater. Det kan også være nødvendigt at bruge penge på annoncer.

Sådan konkurrerer I i Google Adwords

Der er flere mulige konkurrenter, når det kommer til annoncering via Adwords. Det er nemlig ikke kun folk i samme branche, du skal konkurrere med, når Google skal beslutte, hvordan et bestemt søgefelt skal se ud. Du som sælger af en bestemt service faktisk på flere forskellige punkter.

  • Branche

Selvfølgelig er der branchekonkurrencen. I er flere, der måske arbejder indenfor branchen ”frisør”, og så konkurrerer I naturligt med hinanden.

  • Geografi

Har I en service, som for eksempel madlevering eller lignende, breder konkurrencen sig pludselig ud. Så skal I også konkurrere med forskellige typer af levering i jeres område.

  • Priser

Selvom I måske er de billigste i byen, er det ikke sikkert, I er de eneste, der slår sig op på at være det. Kig på, hvordan de andre brander sig i forhold til det og brug det i markedsføringen.

  • Marketingbudget

Det er bare en faktor, hvor mange penge, I har råd til at bruge på markedsføring. Både online og offline. Dog handler Googles beslutningsproces på Adwords dog om noget lidt andet.

Alle fire faktorer kan spille ind, eller nogle af dem kan spille ind, afhængig af hvem I er. Er I for eksempel den eneste frisør i byen, er der ikke meget konkurrence, når man søger på “frisør” og byen, men til gengæld kan frisøren i nabobyen være fræk og reklamere i jeres by også.

Google holder auktion

Selve processen med at finde den rigtige Google Adwords pris anhænger meget af Google. Det fungerer nemlig sådan, at man byder ind på en slags auktion, hver gang nogen søger på det ord, man som virksomhed har valgt, at man gerne vil reklamere på.

Har I for eksempel valgt ”frisør”, optræder I i den auktion, der går i gang, når nogen søger på ”frisør”. Herefter kigger Google på forskellige parametre og vælger ud fra dem, hvilke annoncer der skal dukke op i søgningen og i hvilken rækkefølge. Og ofte bygger det ikke hundrede procent på prisen, man har betalt i sit budget. Eksempelvis kan du godt have budt 10 kroner på en annonce i dit budget, og en anden har budt 20 kroner, men fordi vedkommendes hjemmeside er dårligt, eller annoncen ikke passer ind i Googles læsning, så kan din annonce blive rangeret højere i søgningen.

Du kan læse meget mere om priserne lige her og blive klogere på Adwords priser.

Sig din mening

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.